Hoe fixen wij “cultural appropriation” in 2018?

Racisme in de mode industrie is een onderwerp waar mensen (gelukkig) tegenwoordig hun mond vaker voor open durven te trekken. Het feit dat er weinig gekleurde mensen in de mode industrie werken valt op. Gelukkig stijgt dit aantal langzamerhand. Iets waar modeontwerpers nog te makkelijk van af komen, is het misbruiken van culturele elementen in hun modeshows. Negen van de tien keer is dit niet slecht bedoeld, maar wordt dit op een verkeerde manier geëxecuteerd. Hoe kunnen modeontwerpers deze verschillende cultuurelementen in hun marketing verwerken en hierbij iedereen tevreden houden?

Vele modeontwerpers raken geïnspireerd door andere culturen en willen dit zoveel mogelijk in hun shows en kleding verwerken. Helaas wordt dit veelal alsnog op een verkeerde manier uitgevoerd. Het is bekend dat er in de mode industrie weinig ruimte wordt gegeven aan de niet-westerse modellen. Hierdoor eindigen vele modeshows met blanke modellen, die “verkleed” worden in een niet-westers cultureel kostuum. In het Engels hebben ze hier een mooi woord voor: Cultural Appropriation. The act of taking or using things from a culture that is not your own, especially without showing that you understand or respect this culture. Deze omschrijving uit het Cambridge woordenboek omschrijft Cultural Appropriation als het gebruiken van andermans cultuur, terwijl diegene weinig tot niets van deze cultuur af weet of deze respecteert.

Voorbeelden van dit probleem zijn vrijwel elke Victoria’s Secret fashion shows en de Marc Jacobs show voor de lente 2017.

De Victoria’s Secret (VS) shows staan bekend om hun extravagante kleding en de prachtige vrouwen die deze mogen dragen. Deze shows zijn altijd opgedeeld in thema’s. In 2017 maakte het merk een onhandige beslissing om het thema “nomadisch avontuur” in de show te verwerken. Dit thema was gebaseerd op de inheems Amerikaanse cultuur. Dit volgde in blanke vrouwen die over de catwalk liepen in hoofdtooien en jurken met Azteekse patronen die niet behoren bij de westerse cultuur. Dit was niet de eerste keer dat VS een soortgelijke fout maakte. Het grote aantal blanke modellen paradeerden eerder in 2012 ook over de catwalk in zijde gewaden met draken afgebeeld, geïnspireerd door de Aziatische cultuur. Jaarlijks wordt er veelal negatief op deze shows gereageerd, waardoor het aantal kijkers van de VS special blijft dalen.

Ook Marc Jacobs maakte een soortgelijke fout. In zijn show voor de lentecollectie van 2017 liepen alle (blanke) modellen in felgekleurde dreadlocks over de catwalk. Jacobs had geen idee wat voor commotie er zou ontstaan door deze keuze. De modeontwerper werd belaagd door hatelijke reacties, waarop hij reageerde met “Ik zie geen kleur of cultuur, ik zie gewoon mensen.” Of: “Waarom krijgen blanke vrouwen met dreadlocks wel kritiek en donkere vrouwen die hun haar stijlen niet.” Deze reactie bedaarde de gemoederen niet. Het enige wat het publiek wilde, waren donkere modellen die met dit haar over de catwalk zouden lopen. Het is tenslotte hun eigen cultuur. Daarnaast was er veel kritiek op de felgekleurde dreadlocks. Het symbolische gedeelte voor de zwarte cultuur werd hierdoor gemaskerd door iets wat het haar mooier en leuker moet laten lijken. Deze show wordt tot op de dag van vandaag gezien als één van de grootste fouten die Marc Jacobs ooit heeft gemaakt.

1187411
Marc Jacobs lentecollectie 2017

Hoe kunnen we fouten zoals hiervoor beschreven vermijden? Het antwoord hierop is simpel. Merken die besluiten om ideeën uit een ‘andere’ cultuur te verwerken in hun werk, dienen modellen te casten die overeen komen met die betreffende cultuur. Het casten van alleen maar blanke modellen, die vervolgens met dreadlocks over de catwalk lopen, zal niet goed aflopen. Dit levert hen alleen maar negatieve publiciteit op. Dit heeft vervolgens een slecht effect op de omzet, omdat weinig mode liefhebbers een “racistisch” merk willen steunen.

Natuurlijk zijn er ook merken die wél weten hoe zij met cultuur om moeten gaan en welke modellen zij hiervoor dienen te casten. Neem als voorbeeld modeontwerper Kerby Jean-Raymond, huidige ontwerper voor het merk Pyer Moss. In zijn lentecollectie van 2019 wilde hij de zwarte cultuur naar voren brengen. De collectie had als doel om de Afrikaans Amerikaanse levenservaring over te brengen in de vorm van kleding. Overhemden met teksten zoals “Stop calling 911 on the culture” werden gedragen door donkergekleurde modellen. De hele collectie werd gepresenteerd op donkergekleurde modellen. De reacties hierop waren erg positief. Deze show heeft vele donkere mensen geïnspireerd, wat ook het doel was van Jean-Raymond.

tumblr_peyx8wbOcX1tn4spoo1_1280
Pyer Moss lentecollectie 2019

Al met al moet de mode industrie nog veel leren over het misbruiken van andermans cultuur en het casten van meer gekleurde, diverse modellen in de shows. Modeontwerpers moeten de cultuurelementen die zij verwerken in hun kleding laten representeren door vertegenwoordigers van die cultuur. Gelukkig zijn er al een klein aantal merken die hier goed mee bezig zijn. Het zal helaas wel nog een tijd duren totdat we eindelijk kunnen zeggen dat de mode industrie volledig divers is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s