Play to win: Zo omzeil je betaalde transacties in games

Iedereen die zich wel eens heeft gewaagd aan de spelmodus Ultimate Team in het immens populaire voetbalspel FIFA zal het beamen: Pay to win is een probleem. Zeker als jij met je campingelftal een hele wedstrijd stand hebt gehouden tegen een rotventje van twaalf, tot het moment dat hij dankzij een vlot lopende combinatie tussen Messi en Ronaldo jou alsnog weet te verslaan. Het is ronduit frustrerend.

Of het nou goede spitsen zijn of ratelende machinegeweren, het is evident dat betalen loont in online games. De game community is er collectief stilzwijgend mee akkoord gegaan want de winsten der developers gaan door het dak. Maar wat nou als je hier als oldskool gamer niet aan deel wenst te nemen? Als je gewoon wilt winnen zonder de creditcard van je moeder te plunderen. Ik zoek voor je uit of dat überhaupt mogelijk is. Tijd om de letter ‘L’ terug te plaatsen in Pay to Win en weer terug te gaan naar het ouderwetse Play to win.

Open deur

Het is een tip van niks, maar het moet toch vermeld worden. Dus waarom niet daarmee beginnen? Als je niet bereid bent om te betalen is een van de alternatieven spelen tot je scheel ziet. Afhankelijk van de game die je speelt is het theoretisch gezien altijd mogelijk tijd in te ruilen voor goede in-game hebbedingetjes. Deze tactiek werkt alleen bij games waarbij de monetization niet zo extreem is. Bij EA games als FIFA, of erger nog: Star Wars Battlefront II, kun je deze tactiek vergeten. Want tegen de tijd dat je Christiano Ronaldo of Luke Skywalker hebt vrijgespeeld kun je door artrose in je vingers al lang niet meer gamen, als dat al mag in het bejaardentehuis. In de populaire shooter Rainbow Six: Siege is dit wel een te overwegen suggestie.

Toernooien

Bijna iedere game met loot boxes (lees mijn eerdere verhaal voor meer info hierover) kent een toernooi-systeem. Bij FIFA zijn er ieder weekend toernooien waar iedere speler aan mee kan doen. Bij toernooien zijn de winstpremies vaak aanzienlijk hoger dan in normale potjes, waardoor je online portemonneetje iets sneller gevuld raakt. Ongeacht de game, loop je naarmate je verder komt in het toernooi wel een steeds groter risico dat je wordt gekoppeld aan een speler die wel heeft betaald om zo goed te worden.

Handelen

De waar die spelers uit hun digitale schatkistjes halen wordt continu in de handel gegooid. Vaak win je een hoop troep waar je totaal niet op zat te wachten. Maar one man’s trash is another man’s treasure. Als je bereid bent om alle rommel die je wint actief te verhandelen, pak je op ieder item een kleine winst. Tijdrovend, maar succes verzekerd. Vooral bij FIFA is dit een goede tip. Ook in games waarbij personalisatie van je karakter een belangrijke rol speelt is dit vaak een handige uitkomst.

Ken de markt

Spelers die niet bereid zijn om de poeplap te trekken, lopen vaak tegen het probleem aan dat kwalitatief hoogstaande items mogelijkerwijs niet te verkrijgen zijn zonder geld over te maken. Maar iedere game met een online market place kent een zekere tijdskader waarin de deals beklonken moeten worden. In het geval van opbieding kun je nog wel eens een gelukje hebben omdat je concurrenten een scherm verderop elkaar de tent uitbieden. De kans dat dit lukt is niet erg groot, maar het is tegelijkertijd een van de weinige mogelijkheden om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.

Werk samen

Samen sta je sterk. Ook op het online slagveld. Door samen te werken tijdens het spelen, vooral in tactische shooters als Rain Bow Six: Siege of Counter Strike, vergroot je de kans op een overwinning aanzienlijk. Dat betekent dus ook dat jouw partner en crime en jij vaker winnen. Door onderling te ruilen van spulletjes die je nodig wint, kunnen jullie allebei groeien zonder te betalen.

Geen doel op zich

Als je het gevoel hebt dat je tijdens het gamen enkel bezig bent met het omzeilen van de in-game woekereconomie, dan is het misschien beter om de controller neer te leggen. Er zijn nog games die te spelen zijn zonder te betalen, maar die worden met de dag schaarser. Voor velen heeft dit systeem er al toe geleid dat ze de liefde voor het gamen al verloren zijn. Zo lang er zo veel mensen wel aan meewerken gaat het ook niet verdwijnen, tot er wellicht echt serieuze juridische stappen worden ondernomen. Maar vrees niet om de ontwikkelaars tot die tijd de rug toe te keren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s