Case study: Sziget vs. persuasive design

In mijn optiek beschikken Nederlanders over een luxe positie, ‘s zomers en ‘s winters barst het van de originele festivals. Ik vind dat we mogen zeggen dat wel in een festivalcultuur leven, want in vele gevallen hoort de vraag ‘’bezoek je wel eens festivals’’ bij een eerste kennismaking. Net als iedereen heb ik zeker mijn favorieten. Tot op de dag van vandaag heb ik eigenlijk nog nooit de kans gekregen om de oorzaak te achterhalen. Geen paniek, want interesse in de festivalbranche is absoluut niet nodig. Ik schrijf juist om professionals uit andere branches te inspireren, omdat ik hoor dat dit anno 2019 een inspirerend effect kan hebben op conceptontwikkeling.

De festivalliefde beperkt zich overigens niet tot de Nederlandse grenzen. Massaal wordt het Sziget festival (Sziget) in Budapest gedoopt met de naam: ‘’Viva Hollandia’’. Vorig jaar bestond het publiek uit ongeveer 14.000 Nederlanders. Wat maakt dit festival dan zo uniek? Volgens Elroy Thümmler, promotor van Sziget festival Nederland ligt het aan het internationale karakter. ‘’Nederlanders zijn avontuurlijk ingesteld en houden van diversiteit’’, zegt hij in een artikel van Metronieuws. Met de prijskwaliteitverhouding erbij opgeteld gaan vele overstag om een ticket te kopen. Ik ben zelf ook groot liefhebber van dit festival, dus onderzoek graag of het maximale uit de populaire positie gehaald wordt via de online kanalen.

Potentiële bezoekers op wenken bedient
Als je het mij vraagt noemt de heer Thümler twee interessante punten. Beide zijn eigenlijk voorafgaand van je bezoek nog onzeker. Het bezoekersaantal toont potentiële bezoekers de populariteit, maar ik denk dat onbewuste beïnvloeding ook een rol speelt bij het aankoopproces. Persuasive design komt hier sterk naar voren, hierover later meer.

Huidige positieve elementen website
In totaal heb ik twee keer een bezoek gebracht aan Sziget en dit gaf mij een uitbundige indruk. Iedereen is lekker zichzelf en viert op zijn eigen manier zijn feestje. Dit uitbundige komt niet terug op de website en naar mijn mening vormt dit een kracht. Sziget benadrukt zijn karaktereigenschappen niet heel erg. Wel zie ik de trots. Dit komt terug in de line up. Beroemde artiesten die komen optreden worden groots aangekondigd. Andere vergelijkbare festivals die maken veel gebruik van hun beeldmateriaal. Naast de aftermovie, die naar mijn mening absoluut niet ontbreken mag, plaatsen zij veel foto’s waarop het festival vanuit elke hoek te bewonderen is. Gelukkig beschikt de Sziget aftermovie over een mooie plek, maar de bezoeker komt hier niet direct terecht. Ik adviseer daarom om deze prominenter te positioneren, zodat deze gelijk in het oog springt. Dit is namelijk positief voor het website bezoek. Op basis van deze beelden kan de gebruiker namelijk beslissen of het festival bij hem/haar past.

Sziget festival vs. persuasive design
De ticketverkoop voor de 27e editie is in volle gang. Ik zie genoeg persuasive elementen terugkomen op de website en social mediakanalen waarvan ik nu graag een paar wil benoemen. Wanneer ik de website open dan word ik al gelijk geconfronteerd met een aftel element, zoals op onderstaand screenshot zichtbaar is.

szigetweb2

Wat betreft de principes van Cialdini komt dit overeen met schaarste. Het bezorgt de bezoeker een haastig gevoel om voor de laagste prijs een ticket te scoren. Een zeer goede manier van effectieve verkoop als je het mij vraagt. Wanneer ik verder scrol dan word ik weer geconfronteerd met onderstaande screenshot. De hoeveelheid korting werd mij aan het begin van de homepagina niet duidelijk, maar bij het zien hiervan word ik nog meer geprikkeld om binnen de deadline mijn early bird ticket in huis te halen.

szigetweb1

Ondertussen gaat het persuasive design verder op de social mediakanalen. Ter verduidelijking heb ik ook hiervan een paar screenshots.

Het principe schaarste komt weer naar voren in de screenshots van Facebook. Voor de afwisseling nam ik ook de Instagram pagina onder de loep. Hier vond ik identieke berichten, maar ook berichten die het zevende principe laten zien. Het gaat over eenheid en Cialdini verwoordt dit als volgt: ‘’Hoe meer mensen we zien als wij, des te groter dat we ons door diegene laten beïnvloeden’’. Door herinneringen te tonen denken bezoekers terug aan hun Sziget ervaring en kopen ze nogmaals een ticket. Potentiële bezoekers worden getriggerd om ook bij de groep te horen, weten meer wat ze kunnen verwachten worden ook overgehaald tot een ticketaankoop. Een zeer sterke zet al zeg ik het zelf.

Als laatst wil ik nog een element benoemen van de website. Hierop staat dat Sziget meer is dan een festival, dus een diepere boodschap bevat. Hiervoor kiezen ze bewust en ik ben het hier absoluut mee eens. In het kader van ticketverkoop is dit gunstig, want voor bezoekers kan dit een extra argument zijn om een ticket te kopen. De organisatie heeft een duidelijk doel voor ogen en dat maakt dit festival in mijn ogen uniek.

sziget meer dan een festival

Wat maakt alles nog beter?
Die vraag ga ik nu beantwoorden. Zoals je misschien al merkte ben ik erg te spreken over de inspanningen die Sziget verricht omtrent persuasive design. Toch heb ik een paar goude tips die naar mijn idee de ticketverkoop laat stijgen.

1. Benoem in de ticketshop nogmaals wat de bezoeker krijgt voor een ticket
Bijvoorbeeld:
• Een eiland vol muziek, liefde, cultuur en vrijheid
• Artiesten als Ed Sheeran en Martin Garrix
• Szitizens van over de hele wereld
• Indrukwekkende acts en kunst

tip1!

Dit voorbeeld van Videoland inspireerde mij:
videoland

2. Bereid het groepsgevoel uit
Sziget beschikt over veel beeldmateriaal waarin bezoekers hun positieve ervaring delen. Deze zie ik veel op social media, maar niet op de website zelf. Ik adviseer om op de website een plek te creëren waar al deze meningen samen komen. Ik denk bezoekers eerder behoefte hebben aan deze info op de website te zien, omdat dit een doorslaggevende factor kan zijn voor het aankoopproces.
In mijn optiek is dit advies gunstig voor de gebruiksvriendelijkheid. Op de plek van de video’s, de website, kan namelijk gelijk een ticket worden gekocht. Nu worden bezoekers nog doorverwezen via social media naar de ticketshop. Volgens mij moet de maker dan eerst hard zijn best doen om de bezoeker te binden, voordat de moeite wordt genomen om te reageren. Bij het opvolgen van mijn advies is dit niet meer nodig.

Dit voorbeeld van Indian Summer inspireerde mij:
indian summer

Of mijn adviezen het gewenste effect bereiken is een kwestie van testen. Ik heb voornamelijk gekeken naar hetgeen wat Sziget wil uitstralen en in hoeverre klanten gebonden zijn. Ze delen allemaal graag hun ervaring. Ik zie dat op de social media kanalen ruimte is om deze te ontvangen, maar de website voornamelijk is gericht op de presentatie en informatie. Naar mijn mening mag Sziget nog meer de nadruk leggen op het feit dat ze niet zomaar een festival is en dat iedereen een keer hier geweest moet zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s